Before/After

Před / po...
Stroj č.9...
DSC_0470b.JPG
DSC_0468_69_70_71_72_abc21male.jpg
Normalizace a rozmach socialistického zemědělství na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let nám překvapivě přinesla mnoho nových a zajímavých projektů. Jedním z nich je pěstování rýže na území Československé socialistické republiky. Ano, byly tu již pokusy v padesátých letech na území jižního Slovenska, bohužel neúspěšné. Věda však pokročila dále a pod vedením Čínských odborníků byla pro pěstování rýže vybrána pramenitá oblast Žďárských vrchů s dostatkem vody a na živiny bohatých podmáčených luk a rašelinišť. Nadmořská výška okolo 650m.n.m. také zvoleným odrůdám rýže vyhovovala. Problém však nastal s mechanizací, kdy klasické traktory národní produkce často zapadaly v hlubokém bahně. Odborníci z místní strojní traktorové stanice však neváhali a rozhodli se pro mechanizaci pěstování rýže využít zapomenuté traktory z transportu do Východního Německa, rumunské stroje UTB/Universal U-651M. Už pohon 4x4, a výkonný motor o 65 koňských silách je předurčoval k úpravám. Bylo vymyšleno řešení odlehčení hmotnosti traktoru pomocí třílisté vrtule poháněné prodlouženou hřídelí od zadní části převodové skříně za sedačkou řidiče. K vyrovnání točivého momentu hlavního rotoru byla v přední části instalován pomocný rotor. Páka cyklického řízení byla vedena odshora nad volant. Stroje se v praxi velmi osvědčily a nejenom, že hlavní rotor traktor nadlehčoval, dokázal ho i zvednout do výšky, takže traktoristé rádi využívali k cestám na pole vzdušných přeletů. Bohužel jak to v podobných případech bývá, pěstování rýže se v daných podmínkách neujalo. Mnozí za to viní zahraniční odborníky, ale ti se rozutekli v náručí českých děvčat, takže.... Stroje pak ještě chvíli pomáhaly na půdě domácí traktorové stanice a sloužily např. k postřikům plodin z výšky, postupně však byly rozebírány na náhradní díly, až zbyl tento jediný...
Jedinečný unikát...
DSC_0813_4_5_6_7_abc22male.jpg
DSC_0813_4_5_6_7_abc21male.jpg
Psal se rok 1973, kdy spatřil světlo světa tento unikát. Autobus s podpůrným reaktivním pohonem. Na českých letištích byl totiž zájem o rychlou přepravu cestujících, jenže dostupné autobusy svou max. rychlostí 100km/hod požadavkům nevyhovovaly. Proto bylo přistoupeno k vývoji testovacího modelu s přidanými proudovými motory, které při testech dopomohly k rychlosti až 180km/hod. Při testech byl autobus dodatečně osazen směrovým kormidlem, které udržovalo stabilitu řízení. Díky větší spotřebě paliva, byly v přední části vozu namontovány přídavné nádrže. Testy vozidla byly velmi úspěšné, ale narazilo se na jiný problém. Zkušební cestující špatně snášeli vysoké rychlosti a při zrychlení se jim dělalo velmi nevolno. I řidiči se s tímto strojem báli, takže najednou nebyl nikdo, kdo by usedl za volant. Proto byl autobus odstaven a po nějakém čase byl předělaný na vinárnu pro posádky letadel. Prostory se však nezdály důstojné, vinárna se neujala a autobus byl odprodán jednomu aeroklubu jako klubovna s hospodou. Na místním sportovním letišti pak stojí až do teď. Bohužel krásná, stylová hospůdka v útrobách tohoto speciálu by možná fungovala dodnes, nebýt loterie ministerstva financí s účtenkami. Život na vesnici je totiž jiný, než si v Praze myslí. Díky tomu zbývá posledních pár dní, než přijede drapák z kovošrotu....
Velikost pracovního souboru 621 MB, 552 vrstev, 73 zdrojových fotografií.
Atomový dědek...
DSC_0919_20_21_22_23_24_25_Compressormale.jpg
DSC_0919_20_21_22_23_24_25_abc2male.jpg
O tom, že lidem v bývalém svazku RVHP to myslelo není pochyb. O různých inovátorských řešení té doby také. Tento prototypový vůz je toho důkazem! Nelehkého úkolu se zhostilo Maďarsko a trojice podniků Ikarus, Rába a Csepel. Na podvozku Tatry 148, který jako jediný vyhovoval svou konstrukcí vytvořili inovátorský vůz poháněný elektrickou energií získanou štěpením atomu. Lehkovodní minireaktor s výkonem 400kW umístěný vpředu na nárazníku poskytoval dostatek výkonu k pohonu turbíny spojené s alternátorem vložené vpředu pod kapotu kolmo k ose vozidla. Elektrický motor obstarávající pohon speciálu je pod kabinou, těsně před převodovkou. Chlazení spolu s vědeckým zařízením pro řízení a monitoring dali konstruktéři do nástavby prototypu. Nukleon, jak byl stroj pojmenován vykazoval výborné výsledky při testovacích jízdách. Jeho spotřeba byla jen několik gramů štěpného materiálu na 100km. Bohužel vůz i přes několikanásobné stínění moc zářil, takže po přísně tajných vojenských zkouškách byl celý projekt zastaven a stroj bez paliva byl ponechán zapomenut na kraji jednoho Maďarského vojenského prostoru. A stojí tam ponechán svému osudu dodnes...
Opuštěný kosmodrom...
DSC_0778_79_80_81_82abc21malebb.jpg
DSC_0778_79_80_81_82abc21malecc.jpg
Každý dnes vidí kosmické úspěchy velkých států, ale že i Češi měli svůj vesmírný program, na to se zapomíná. Ano, byl tajný a kosmodrom byl ukrytý hluboko v zakázaném pásmu, ale.... Raketu jsme sice na oběžnou dráhu nedostali, terminál je však dostavěn, bohužel nikdy nebyl otevřen civilním cestujícím tak, jak se původně plánovalo.....
Osmikolka...
DSC_1125_26_27_28_29_30_31abc1malewebb.jpg
DSC_1125_26_27_28_29_30_31abc1maleweb.jpg
Jedna rarita, která se moc často nevidí! Je jí prototypová TATRA 148 ne s obvyklými třemi, ale čtyřmi hnacími nápravami! Byla původně vyvíjena do mělkého terénu, aby se při nižším zatížení náprav kola nebořila do půdy, ale aby nosnost vozidla zůstala zachována. Z projektu bohužel sešlo díky horší ovladatelnosti do stran... Ale! Poslední Tatra tohoto projektu dodnes jezdí v jednom lomu v Pardubickém kraji....
Náčelník...
DSC_0370_1_2_3_4_Photographic.jpg
DSC_0370_1_2_3_4_abc1male.jpg
Speciální prototyp vozidla Veřejné bezpečnosti pro práci ve stíženém terénu, nebo pro potlačování demonstrací. Mírně podomácku poupraveno současným majitelem.
Prodloužená...
DSC_0623_4_5_6_Balancer.jpg
DSC_0623_4_5_6abc1male.jpg
Konstruktéři TATRY již kdysi hledali náhradu za těžký tahač T141. V návrhu byla konstrukce T138 s prodlouženou kabinou. Bohužel zůstalo u návrhu. Prodloužená kabina však nedala někomu spát, takže vznikla, ale až s kabinou T148. Prototypová verze však nebyla tahač, ale autojeřáb. Podle prodloužené střechy připomínající vysoké čelo jednoho státníka spolu s náladou ve společnosti dostala přezdívku "Lenin".Naštěstí se dochovala v jednom snad všemi zapomenutém místě...
Cvičná jízda...
DSC_0750SEE0bbbmale.jpg
DSC_0750_1_2_3_4_abc3male.jpg
Ze sna začínajícího traktoristy...
Na horské silnici...
_MG_8441bbbmale.jpg
MG_8441_2_3abc1male.jpg
Vysoko, nejvýše, i tam má být silnice...
Modrý expres...
IMG_8709bbbmale.jpg
IMG_8709_abcbabcX5X81male.jpg
Báňský tunelový speciál s aerodynamickou přídí inspirovanou designem Japonských rychlovlaků...
Krasavice ze Stodůlek...
IMG_9255bbbmale.jpg
IMG_9255_abc1male.jpg
Vozidlo Sboru dobrovolných hasičů Praha, Stodůlky...
USEX 8...
DSC_0650bagr1male.jpg
DSC_0650_1_2_3_4_abc1male.jpg
Velikost pracovního souboru 1,65 GB, celkem 218 vrstev v grafickém editoru, 78 zdrojových fotografií.
Další ukázky před/po...
1185077_10151843103049493_1412024833_n.jpg
10246274_10152369429344493_2470983910094504552_n.jpg
13413580_10154205116634493_8122284430156422490_n.jpg
10628035_10152740941069493_6966617322946314570_n.jpg
10446712_10152489368484493_1424471210814540388_n.jpg
vagonpredpo2male.jpg
1888681_10152902751959493_7404814940791354762_n.jpg
1170920_10151836816779493_1219628595_n.jpg
12042773_10153691304344493_7860581118087171268_n.jpg
predpo2.jpg
predpo4.jpg
SEE24male.jpg
12299224_10153763946889493_6321538665025139764_n.jpg
SEE46male.jpg
12074664_10153689529754493_1354287727936612519_n.jpg
1511051_10152362779724493_1702178313980878011_n.jpg
14590506_10154544525889493_5174218346966316768_n.jpg
SEE47male.jpg
SEE40male.jpg
predpo3.jpg
13710418_10154297364344493_3650627623917265829_o.jpg
SR28male.jpg
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one